zondag 24 januari 2016

Muziek - Lesvoorbereiding Do Re Mi

Muziek - Lesvoorbereiding Do Re Mi 

Tijdens deze les ga ik de kinderen het liedje Do Re Mi aanleren. Dit doe ik aan de hand van het Muzikaal organisatiemodel (Vrolijk, 2013). 

Het ontwerp: 
Het lied Do Re Mi heb ik ingezongen en staat aan de rechterzijde van mijn blog. Tijdens de les zal ik het lied ook zelf voorzingen. Er zullen een aantal kinderen zijn die het lied al kennen, maar waarschijnlijk lang niet allemaal. De kinderen die het lied kennen, zullen het geleerd hebben op muziekles of ze kennen het van de film of musical 'The sound of music'. Niet alle kinderen in mijn klas zijn muzikaal, maar ze vinden muziek wel allemaal heel erg leuk! Ze zijn gewend om veel liedjes te zingen en te leren. 



Oriëntatie 
De leerlingen maken een kring (tafels en stoelen aan de kant of om de tafels en stoelen heen) en ik vraag ze om op hun hurken te gaan zitten en zich zo klein mogelijk te maken. Dan zing ik de eerste noot; do. Ik vraag ze goed naar de noot te luisteren en de noot mee te zingen. Vervolgens zingen we do, re, mi, fa, sol, la, ti, do en worden de kinderen steeds groter. Als we allemaal rechtop staan (evt. met armen in de lucht) vraag ik de kinderen hoe het heet wat we nu gezongen hebben (toonladder). Een toonladder is een oplopende rij van toonhoogten. Die wordt steeds hoger, of steeds lager. De noten van de toonladder zijn de bouwstenen van een liedje! Dan vraag ik in welke houding we beginnen als we met de hoogste noot beginnen (do, ti, la, sol, fa, mi, re, do). Hoe "hoger" wij worden, hoe hoger de noten. Hoe "lager" wij worden, hoe lager de noten. We doen dit nog een keer met z'n allen met verschil in tempo. Zo zijn de kinderen lekker opgewarmd. 

Dan vertel ik de kinderen dat we het liedje Do Re Mi gaan leren. Hier praten we kort over; wie kent het liedje al wel, wie kent de film/musical etc. Ik vertel waar de film/de musical over gaat. Eventueel kan ik een kort stukje uit de musical laten zien (zie fragment onderaan). 
Oriëntatie/instructie
Ik zing het lied één keer helemaal voor. Ik vraag aan de kinderen goed te luisteren of ze alle noten (do, re, mi, fa, sol, la, ti, do) voorbij horen komen en of ze kunnen zeggen waar het liedje over gaat. 

Als ik het liedje heb gezongen stel ik aan de hele klas de vraag of ze alle noten voorbij hebben horen komen. Als dit niet voor iedereen duidelijk is zing ik het liedje nog een keer (zonder herhaling) en geef ik aan door m'n hand in de lucht te steken wanneer de noten van de toonlader komen. Vervolgens vraag ik of het liedje ergens over gaat. In een sturend gesprek hoop ik er samen met de kinderen achter te komen dat het geen overkoepelend onderwerp heeft, maar dat het liedje bedoeld is om de noten van de toonladder aan te leren. We bespreken de zinnen één voor één. Bijv: Do, daar start en stop je mee. "Waarom zing je dat?" (do is eerste en laatste noot van het liedje). En zo door. Doordat de leerlingen zo met de tekst bezig zijn, onthouden ze dit. 

Vervolgens leer ik het liedje aan via de weggeefmethode (Vrolijk, 2013). Ik zing de eerste zing, de kinderen zingen de tweede zin. Zo zingen we het liedje door. Vervolgens draaien we de rollen om: zij zingen de eerste zin, ik de tweede, zij de derde etc. Op deze manier leren de kinderen beetje bij beetje het liedje. 

Ik verwacht dat het vrij snel goed gaat omdat het niet heel veel tekst is en het liedje bij sommige kinderen waarschijnlijk al bekend is. 

Ik verdeel de kinderen in 7 groepjes en elk groepje krijgt één noot toegewezen. De kinderen krijgen 5 minuten de tijd om met hun groepje een beweging bij die zin te bedenken. 

Afsluiting 
We zingen het lied helemaal, waarbij elk groepje zijn eigen zin zingt en de beweging erbij maakt. De laatste 'Do' zingen we allemaal samen. Het lied wordt herhaald. 

Dan hebben we nog even een kort gesprekje over wat de kinderen hebben geleerd en welke noten er ook alweer zijn. 

Ten slotte kan het lied nog één keer met z'n allen worden gezongen, waarbij iedereen alle bewegingen probeert te maken (spieken bij het groepje dat het bedacht heeft). 


Do Re Mi uit de musical: 



 Bronnen:
Vrolijk, R. (2013). Nieuw Geluid. Noordhoff Uitgevers: Groningen/Houten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten