woensdag 6 januari 2016

Beeldend Onderwijs - Reflectie Monster van Loch Ness

Beeldend Onderwijs - Reflectie Monster van Loch Ness

Aan de hand van verschillende componenten zal ik reflecteren op het tekenen van het Monster van Loch Ness met Oostindische inkt en ecoline. 

Betekenis
De opdracht was een ansichtkaart te maken met daarop een angstaanjagend monster van Loch Ness. Ik had weleens gehoord van het monster van Loch Ness maar wist hier niet zoveel van af. Daarom heb ik hier eerst wat informatie over opgezocht en wat foto's bekeken om mij te laten inspireren. 
Ik heb ervoor gekozen om het monster over de gehele ansichtkaart te tekenen omdat dit angstaanjagend zou overkomen. Ik heb daarom ook geen omgeving op de ansichtkaart getekend en me beperkt tot een aantal lichte vegen die doen denken aan mistflarden. Een vrolijke achtergrond zou het geheel minder angstaanjagend maken terwijl het monster op een duistere achtergrond niet genoeg zou opvallen. De mistflarden doen genoeg om het geheel dreigend en mysterieus te maken. Volgens het verhaal leeft het monster van Loch Ness in het water en is het een draakachtig, prehistorisch uitziend dier. Ik heb daarom gekozen voor een dinosaurusachtig ontwerp, gebaseerd op de Cryptoclidus. Om het dier angstaanjagender te laten lijken is hij half omgedraaid met zijn bek opengesperd. Dit is een intimiderende houding die laat lijken of het monster omdraait om te gaan aanvallen.

Vorm
Bij deze opdracht heb ik aandacht besteed aan verschillende beeldaspecten. Het eerste beeldaspect is ruimtesuggestie en dan specifiek ruimtesuggestie op het vlak aangezien het om een tweedimensionaal ontwerp gaat. Door licht en donker aan te brengen heb ik geprobeerd het monster meer volume te geven. Daarnaast heb ik het lichaam van het monster onderop het papier getekend en de kop meer bovenaan het papier. Dit doet lijken of het monster weggaat. Het had denk ik angstaanjagender geleken als ik de kop meer onderop het papier had geplaatst. Op die manier lijkt het alsof het monster naar je toekomt. 

Het tweede beeldaspect is kleur. De tekening is in verschillende toonwaarden van grijs (Onna & Jacobse, 2013). Door deze kleurbeleving lijkt het monster oud en eng. Ik associeer heldere kleuren eerder met dieren uit ons tijdperk, terwijl dinosaurussen vaak in grijstinten met groen of blauw worden geschilderd. Ik heb de verschillende toonwaarden gebruikt om delen van het monster te benadrukken. Zo zijn de tanden, vinnen en de staart van het monster donkerder. 

Het derde beeldaspect is vorm. Ik heb ervoor gekozen om het lichaam van het monster ronde vormen te geven omdat het een organisch beeld moet scheppen. Sommige delen, zoals de tanden en de vinnen, heb ik meer hoekig gemaakt, om deze te benadrukken. Verder is er sprake van een dynamische vorm; het monster is aan het omdraaien en aan het brullen. Dit maakt de tekening ook asymmetrisch
Ik heb verschillende lijnen gebruikt. De contouren van het dier worden niet door lijnen aangegeven, behalve bij de kop, om deze extra te benadrukken. De lijnen bij de kop zijn organisch. Verder heb ik gekozen voor organische lijnen in het lichaam van het dier om de schubachtige huid te benadrukken en juist voor korte lijnen in de poten en tanden om deze donker en opvallend te maken. De poten en tanden hebben ook strakkere lijnen om ze puntig te laten lijken. 

Het vierde beeldaspect is textuur. Ik heb een paar texturen geprobeerd na te bootsen. De lijnen op het lichaam bootsen een schubachtige textuur na, wat goed past in de prehistorische visie. De lijnen in de vinnen zijn rechter om het meer op een gespierde structuur te laten lijken en de kop is zonder lijnen om het oog en de tanden te benadrukken.
Ik vond het erg lastig om een goede textuur te creëren. Dit had ook te maken met het materiaal dat ik heb gebruikt. 

Het laatste beeldaspect is compositie. Door middel van de asymmetrie en door de kop enigszins in diagonale richting te plaatsen lijkt het alsof het monster beweegt (Onna & Jacobse, 2013). Dit is niet iets wat ik van te voren had bedacht, maar dit heb ik achteraf geconstateerd. 

Materie
Ik heb gewerkt met papier, kwasten, pennen, Oost-Indische inkt en ecoline. De Oost-Indische inkt vond ik goed geschikt voor deze opdracht omdat je er redelijk fijne en scherpe lijnen mee kan maken, en zo je monster goed kon definiëren. Wel vond ik het lastig om hiermee de juiste textuur te creëren. Dit komt doordat elk detail zichtbaar is. De ecoline was meer geschikt ter inkleuring. Ik vond dat de materialen toereikend waren voor de opdracht. 

Beschouwing
Ik heb mij laten inspireren door verhalen over het monster van Loch Ness en door foto's van dit monster. Daarnaast heb ik mij laten inspireren door de Cryptoclidus. 

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/heeft-google-nieuw-bewijs-voor-monster-van-loch-ness
Monster van Loch Ness 

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/1949563/2010/01/06/Het-monster-van-Loch-Ness-is-niet-dood.dhtml
Monster van Loch Ness 

Cryptoclidus
http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2010/04/17/esc-sea-monster-poster/
Ik heb niet van te voren bedacht welke technieken ik zou gebruiken. Met alle inspiratiefoto's en verhalen in mijn achterhoofd ben ik gewoon begonnen. Hierdoor is het niet een heel goede tekening geworden maar ik heb het materiaal wel kunnen ervaren zonder al te veel voorkennis. 

Werkwijze
Ik heb nog nooit eerder Oost-Indische inkt en ecoline door elkaar heen gebruikt. Beide vlekken redelijk snel dus moet je voorzichtig werken, zeker als je veel inkt gebruikt om structuren donker te maken. De hoeveelheid ecoline en inkt op de tekening moet je goed doseren, anders kunnen sommige delen donkerder worden dan je had gehoopt. Dit vond ik soms lastig. De inkt droogde vrij snel op dus ik moest precies genoeg nemen om toch even te kunnen tekenen maar om niet meteen teveel donkere vlekken te krijgen. Ook het schetsen vond ik lastig, omdat ik niet goed voor me kon zien hoe het zou worden als ik de tekening met de inkt en ecoline zou invullen.   

Onderzoek
Ik vond dit een erg lastige opdracht. Het lastige vond ik vooral dat het heel gedetailleerd werken is. En het schetsen vond ik erg moeilijk. Dit was de schets uiteindelijk:




Vanuit deze schets ben ik begonnen met de inkt. Ik begon met de staart van het monster. Ik wist dat ik deze redelijk donker wilde hebben dus het was niet erg als dit iets donkerder zou uitvallen. Toen ik een beetje een idee had hoe het werkte ben ik met cirkelvormige bewegingen de schubachtige structuur gaan maken. Vervolgens heb ik verschillende delen donker gemaakt. Ten slotte heb ik de ecoline gebruikt voor het monster zelf. Ik vond dat er nog wat miste en daarom heb ik uiteindelijk een soort mistflarden rondom het monster gemaakt met hele waterige ecoline. Op de volgende foto's is goed te zien hoe het monster veranderde nadat ik het met ecoline had bewerkt. Het zag er toen veel enger uit. Ook is te zien op het eindresultaat dat de mistflarden de sfeer erg beïnvloeden. 







Dit is het resultaat:


 Wat vind je geslaagd?
Het dier ziet er oud en prehistorisch uit, en het is duidelijk een monster geworden. Dit komt door de vorm van het dier en de scherpte lijnen bij de vinnen en tanden. Het mysterieuze aspect komt goed tot zijn recht. 

Wat vind je minder geslaagd?
Ik vind dat het dier er niet heel angstaanjagend uit ziet en dit komt denk ik door de ronde lijnen bij de kop. Als deze hoekiger was geweest met een spitse bek was dit waarschijnlijk angstaanjagender geweest. Ik ben ook niet helemaal tevreden over de schubachtige structuur, omdat het er niet helemaal gelijkmatig uit ziet, en dit doet afbreuk aan de textuur. Daarnaast is de nek te donker geworden omdat ik hier te veel ecoline heb gebruikt. Ook had ik - zoals ik al eerder noemde - de kop beter lager op het papier kunnen tekenen zodat het monster meer op je af lijkt te komen.       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten