woensdag 6 januari 2016

Beeldend Onderwijs - Reflectie Monument der wachtende

Beeldend Onderwijs - Reflectie Monument der wachtende

Aan de hand van verschillende componenten zal ik reflecteren op het boetseren van een monument der wachtende. 

Betekenis
De opdracht was een wachtend persoon te boetseren uit chamotteklei . Toen ik deze opdracht kreeg ben ik gaan nadenken over hoe mensen wachten. Als wij in het dagelijks leven moeten wachten zijn wij vaak met iets anders bezig zoals lezen, rondlopen, telefoneren of Whatsappen. Dit noemen wij wachten, maar eigenlijk proberen we het daadwerkelijke wachten op deze manier te vermijden. Juist omdat we dit wachten vaak vermijden heb ik geprobeerd om een persoon te boetseren die daadwerkelijk alleen maar aan het wachten is. Ik heb het wachten in de meest basale vorm uitgedrukt. Het idee dat ik in mijn hoofd had voor dit beeldje was het wachten bij de trein. Daarom heb ik ervoor gekozen om een staande man te maken die met zijn handen in elkaar staat. 

Vorm
Bij deze opdracht heb ik aandacht besteed aan verschillende beeldaspecten. Het eerste beeldaspect is ruimte. Het beeldje is driedimensionaal en is gemaakt van plastisch materiaal. Het zichtbare gewicht speelt een belangrijke rol in de beleving van het beeldje (Onna & Jacobse, 2013). Het kleiwerk is ruimte-innemend. Doordat het beeldje vrij klein is ontstaat er al snel een vogelvlucht-perspectief maar het beeld kan vanuit alle posities bekeken worden. 

Het tweede beeldaspect is kleur. De opdracht leende zich er niet voor om hier wat mee te doen. De kleur van de klei staat vast. Eventueel had ik het kleiwerkje kunnen bakken om het vervolgens te schilderen, maar dit heb ik niet gedaan. Ik vind dat de kleur van het beeldje bijdraagt aan de eenvoud van het geheel. 

Het derde beeldaspect is vorm. Het beeldje heeft vooral ronde vormen en heeft een staande vorm. Daarnaast is het ook een organisch beeld; gebaseerd op de mens. 

Het vierde beeldaspect is textuur. De textuur van het beeldje is vrij onregelmatig. Ik heb geprobeerd de grote delen van het beeld glad te maken maar dit vond ik erg lastig. Daarnaast heb ik wat verschil in textuur aangebracht door wat lijnen in de klei te maken op de plek van de zakken, de broekrand en randen van het t-shirt. Deze details zijn erg grof gemaakt zodat het wel duidelijk is dat het om een wachtend persoon gaat, maar dat de details verder niet teveel in het oog springen.

Het vijfde en tevens het laatste beeldaspect is compositie. Zoals ik al  aangaf heb ik lijnen aangebracht waardoor het lijkt of de persoon gekleed is. Dit beeld ontstaat doordat er contrast is dus de lijnen en de rest van het beeldje. Daarnaast heb ik geprobeerd een simpel beeldje te creëren dat rust uitstraalt door enige symmetrie in het beeld aan te brengen. Beide helften komen grotendeels overeen en zijn een spiegel van elkaar. 

Materie
Voor het schetsen heb ik houtskool en papier gebruikt. Ik had nog nooit eerder met houtskool geschetst maar ik vond dit erg prettig werken. Het ging voor mijn gevoel veel makkelijker dan schetsen met potlood. Ook kon je gemakkelijk iets wegvegen en het aanpassen. 
Voor het kleien heb ik gewerkt met chamotteklei, houten klei spatels, een beetje water en mijn handen. De spatels heb ik enkel gebruik om wat details te creëren. De klei vond ik erg prettig om mee te werken. Wel vond ik het materiaal vrij zwaar en stug, waardoor het lastig was om er snel een vorm in te krijgen. Het was voor mij ook de eerste keer sinds hele lange tijd dat ik met klei werkte, dus dat was sowieso even wennen. De klei was erg zwaar waardoor ik ervoor moest zorgen dat ik goede ondersteuning had voor het beeldje, zodat die niet omviel. 

Beschouwing
Voor het maken van dit beeld heb ik mij vooral laten inspireren door mensen die op de trein wachten. Ik heb gekeken naar personen die niet op hun telefoon keken en naar hoe zij stonden. Deze mensen stonden vaak met hun handen in elkaar. 
Het werken met het materiaal heb ik niet gedaan op basis van heel veel theorie. Wel heb ik me laten adviseren door onze docente over een aantal technieken. Zo vertelde zij dat je klei kunt weghalen of juist klei erbij kunt plakken. Ik heb een combinatie van deze technieken gebruikt. 

Werkwijze
Nadat ik had nagedacht over de opdracht en een idee had van wat ik wilde, ben ik begonnen met schetsen. Het werken met houtskool ging vrij snel en gemakkelijk en al snel had ik de verschillende aanzichten.
Toen ik begon aan het kleien had ik een bonk klei. Ik heb het materiaal eerst gekneed en vooral veel gevoeld. Zo wist ik goed met wat voor materiaal ik te maken had. Vervolgens vond ik het begin nog best lastig. Uiteindelijk heb ik geprobeerd eerst een langwerpige verticale vorm te creëren. Van hieruit heb ik het hoofd gemaakt door bij de nek stukken klei weg te halen en klei omhoog te duwen. Zo heb ik verder gewerkt. 

Ik vond vooral het boetseren uit een stuk lastig, omdat ik moeilijk kon inschatten hoeveel materiaal ik nodig had om het beeldje de juiste grootte en verhoudingen te laten hebben. Ik gebruikte in eerste instantie teveel klei voor de benen, waardoor ik bij het bovenlichaam te kort had. Ik heb hierbij geleerd dat je beter veel te veel materiaal kan gebruiken, want het overtollige materiaal kan je weghalen terwijl het toevoegen van materiaal zonder dat dit zichtbaar is veel moeilijker is. Ook vond ik het lastig om tijdens het vormen van het beeldje het lichaam niet "plat" te drukken.

Onderzoek
Onder het kopje 'werkwijze' heb ik verteld hoe ik te werk ben gegaan. Dit was de uiteindelijke schets: 



In eerste instantie had ik bedacht dat de persoon zijn handen op zijn buik had. Linksboven was het vooraanzicht, rechtsboven het zijaanzicht, linksonder het bovenaanzicht en rechtsonder het achteraanzicht. 

Toen ik eenmaal aan het kleien was en er een vorm begon te ontstaan merkte ik dat het logischer was om de armen op de rug te hebben. Vervolgens ben ik zo verder gegaan en had de wachtende persoon zijn armen op de rug. 

Eerst was het beeld vrij plat, zoals op deze foto te zien is: 






Het resultaat: 





Wat vind je geslaagd?
Ik vind dat het duidelijk is dat het om een wachtend persoon gaat.

Wat vind je minder geslaagd?
Ik vind het al met al niet zo goed gelukt. Het beeldje had ik liever een minder grove textuur willen geven. Ook vind ik het voetstuk waar het beeld op staat niet netjes afgewerkt. Hier had ik meer tijd in kunnen steken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten