Beeldend Onderwijs - Reflectie Stadspark in herfstsferen
Aan de hand van verschillende componenten zal ik reflecteren op het schilderen van een stadspark in herfstsferen.
Betekenis
De opdracht
was een stadspark in herfstsferen te schilderen en daarbij kleurnuance aan te brengen
en ruimtesuggestie te gebruiken. Ondanks dat ik niet zo van schilderen houd,
vond ik het toch een leuke opdracht. De herfst is een prachtig seizoen. Bomen
die eerst allerlei mooie kleuren hebben en vervolgens steeds kaler worden…
Overal bladeren op de grond… Vroeger ging ik vaak met mijn opa en oma naar de
kinderboerderij. Voordat je hier kwam liep je door een soort stadspark. Dit was
altijd het leukst in de herfst. De opdracht deed mij hier heel erg aan denken.
Daarom heb ik naar een foto gezocht die wat weg heeft van dat parkje voor de
kinderboerderij waar ik vroeger vaak kwam. Hierop heb ik mijn schilderij
gebaseerd.
De foto's heb ik vooral gebruikt ter inspiratie. Het werken aan de verschillende beeldaspecten, het werken met het materiaal en werken met verschillende technieken heb ik vooral gedaan aan de hand van de theorie uit het boek 'Laat maar zien' van Jos van Onna en Anky Jacobse. Daarnaast heb ik veel uitgeprobeerd. Dit heb ik zo gedaan omdat ik nog weinig ervaring had met tekenen en schilderen en ik vooral wilde ervaren hoe verschillende technieken zouden uitpakken.
Werkwijze
Ik heb vroeger al wel eens eerder met plakkaatverf gewerkt maar dat is erg lang geleden. Door deze opdracht heb ik geleerd dat het soms mooi is om de verf dik op
het papier te laten zitten en het niet helemaal uit te smeren. Hiermee kan je
verschillende texturen nabootsen. Ik vond het lastig om bepaalde lijnen en structuren niet te dik
te maken waardoor de bomen soms wat breder werden dan ik van te voren had bedacht. Dit kwam denk ik vooral doordat ik met mijn vingers verfde.
Onderzoek
Ik vond het erg lastig om te beginnen aan deze opdracht. Ik ben nooit goed geweest in tekenen en schilderen. Ik ben op zoek gegaan naar een foto van een stadspark die naar mijn idee redelijk makkelijk was na te bootsen. Zo had ik een basis waar ik op verder kon bouwen. Toen ik de foto had gevonden ben ik aan de slag gegaan met een schets. Dit heb ik een aantal keer opnieuw moeten doen omdat ik merkte dat de weg aan het einde niet goed uitkwam. Ook had ik in eerste instantie een rijtje bomen naast elkaar getekend aan het einde van de weg. Dit gaf een heel vreemd beeld:
Daarom heb ik dit aangepast. Uiteindelijk was dit mijn schets:
Daarom heb ik dit aangepast. Uiteindelijk was dit mijn schets:
De schets |
Toen ik deze schets eenmaal had heb ik deze eerst laten zien aan mijn docente Tanuj. Zij vond deze schets te "netjes". Daarom hebben we afgesproken dat ik het schilderij voor mijn doen slordig zou maken en dat ik met mijn vingers zou schilderen. Dat vond ik in eerste instantie best een lastig idee aangezien ik erg perfectionistisch ben. Toch heb ik dit gedaan. De verschillende kleuren verf heb ik op een bordje gedaan en ik ben aan de slag gegaan. Eerst was het lastig maar het ging steeds beter doordat ik steeds beter merkte hoe ik verschillende texturen kon aanbrengen en kleuren kon mengen. Zoals te zien is op de volgende foto's ben ik begonnen met het schilderen van de bomen. Ik merkte dat het lastig was om dunne lijnen te maken met mijn vingers. Vervolgens ben ik verder gegaan met de gele bladeren en met het pad. Ik kreeg een steeds beter beeld van hoe het eruit kwam te zien. Ter illustratie een aantal foto's en ten slotte het eindresultaat:
Het eindresultaat |
Wat vind je geslaagd?
Ik ben uiteindelijk best tevreden met het eindresultaat. Zeker omdat ik nooit creatief (beeldend) bezig ben. Het park ziet er herfstachtig uit en straalt rust uit. Ook vind ik dat het ruimtelijke aspect best goed gelukt is. Er is duidelijk diepte te zien.
Wat vind je minder geslaagd?
Ik had de ruimtesuggestie nog beter kunnen gebruiken door het pad in de verte meer convergent te laten lopen
en het verdwijnpunt van de horizon iets meer naar rechts te verplaatsen. Ook hadden de blaadjes op de weg beter gekund. Het zijn nu vooral vlekken. Ik had dit kunnen doen door ze kleiner en gedetailleerder te maken.
Het bankje vind ik ook niet goed geschilderd. Het lijkt niet erg veel op een bankje. Dit komt misschien doordat de bladeren rechts van het bankje erg vaag geschilderd zijn. Deze overlappen ook een beetje met het bankje waardoor het lijkt of het bankje op de grond ligt.
Wanneer je
de kleur geel gebruikt lijkt deze eerder naar voren te komen, dit zie ik ook terug in mijn schilderij, terwijl dit niet de bedoeling was (Onna & Jacobse, 2013). Dit had ik kunnen voorkomen door de gele
bladeren op de bomen voorin te schilderen en de andere kleuren op de achterste
bomen.
Ten slotte vind ik de kleuren minder fel en sprekend dan op de foto. Dat vind ik jammer. Dit ligt denk ik aan de verf die ik heb gebruikt en misschien had ik het door technieken van lichtinval ook kunnen verbeteren.
Bronnen
Onna, J. van, & Jacobse, A. (2013). Laat maar zien - didactiek voor beeldend onderwijs. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten