zondag 24 januari 2016

Beeldend Onderwijs - Lesvoorbereiding stadspark in herfstsferen

Beeldend Onderwijs - Lesvoorbereiding stadspark in herfstsferen 

Voor mijn groep 6 heb ik een beeldend les opgesteld. De eisen zijn vrij hoog, maar zij zijn al vrij kundig in beeldend onderwijs aangezien hier op school veel tijd aan wordt besteed. Ze hebben al eerder met een het gebruiken van een horizon gewerkt. 

Het onderwijsdoel
De leerlingen schilderen een stadspark in herfstsferen. Dit schilderij is gebaseerd op een eigen ervaring en heeft voor hen betekenis. De leerlingen maken gebruik van een horizon en kunnen door middel van 'plaats in het grondvlak' en 'grootteverschil' diepte creëren.  Ten slotte gebruiken zij kleuren die typerend zijn voor de herfst. 

De leerlingen maken dit schilderij door eerst een schets te maken aan de hand van hun ideeën en ervaringen. Vervolgens gaan ze aan de slag met de verf. Uiteindelijk kunnen ze reflecteren op wat goed en wat minder goed ging. 

Lesopbouw

Oriëntatie
Introductie
Ik vertel aan de leerlingen dat ik vroeger altijd met mijn opa en oma naar een kinderboerderij ging. Het stuk ernaar toe liepen we altijd door een stadspark en in de herfst was dit altijd het leukst. Allemaal bladeren in veel mooie kleuren en het rook er zo lekker. 

Samen met de kinderen kijk ik naar een aantal afbeeldingen van een stadspark in verschillende seizoenen. Dan vraag ik wat ze zien en wat hun eigen ervaringen zijn met een stadspark. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk op te halen bij de kinderen: zowel visuele beelden als geluiden, geuren etc. Dit om de beleving echt compleet te maken waardoor de kinderen optimaal betekenis kunnen geven aan hun schilderij. 

Informatie
Voor het maken van dit schilderij zijn er een aantal dingen belangrijk. Ik neem nog even kort met de kinderen door hoe ze het gebruik van een horizon kunnen inzetten in hun schilderij en laat daarvan het volgende voorbeeld zien. 


Op deze manier krijgen de kinderen iets meer van een idee van hoe het eruit kan zien, maar ze zijn vrij om zelf een stadspark te maken. Daarnaast neem ik met ze door welke kleuren er typerend zijn voor de herfst en hoe dit gemaakt kunnen worden met de verschillende kleuren die we beschikbaar hebben (d.m.v. mengen). Ook laat ik aan de hand van bovenstaand schilderij zien hoe het komt dat de bomen vooraan dichterbij lijken dan de bomen achteraan (plaats op het oppervlak en grootte bomen). 

Instructie 
Op de instructietafel staan alle benodigde materialen en de groepsleider van ieder groepje mag deze komen ophalen als we gaan beginnen. Over het gebruik van kwasten hoef ik niets uit te leggen want hier zijn de kinderen bekend mee. Wel krijgen ze de opdracht om eerst te schetsen, voordat ze gaan schilderen. Deze schets hoeft niet heel netjes, het gaat erom dat ze een beeld krijgen van hoe hun schilderij eruit gaat zien. Als ze de schets af hebben laten ze die aan mij zien en mogen ze verder (evt. na wat tips). 

Begeleiding
Wanneer de kinderen aan de slag gaan loop ik rond (in een vaste route) om tips te geven en de kinderen op weg te helpen. Veel kinderen in de klas zijn creatief dus ik verwacht dat dit best goed gaat. Ook zal ik stimuleren dat ze elkaar helpen. Ik zal duidelijk maken dat het vooral belangrijk is dat ze er wat van leren, niet dat het eindresultaat perfect is. 

Afronding
Tijdens de afronding zal ik een aantal kinderen naar voren laten komen om te laten zien wat ze gemaakt hebben. Hier mogen ze iets bij vertellen over wat ze heel goed gelukt vinden en wat nog beter kan. Samen met de klas bedenken we dan hoe dit verbeterd zou kunnen worden. Ten slotte schrijven alle kinderen kort in hun schriftje wat ze heel goed gelukt vinden en wat ze volgende keer zouden willen verbeteren (bijv. horizon is niet op de goede hoogte, verkeerde kleuren gebruikt, te dikke kwasten gebruikt, de verhoudingen zijn niet goed etc.). Hierbij geef ik een aantal concrete tips zodat ze niet alleen zeggen of ze het mooi of niet mooi vinden. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten