zondag 24 januari 2016

Muziek - Grafische partituur

Muziek - Grafische partituur

Ik heb een grafische partituur gemaakt van een moment uit het sprookje 'Peter en de wolf' met muziek van Sergei Prokofiev. In de muziek wordt verklankt hoe Peter de wolf vangt met een lasso. Het is een kort fragment van ongeveer 20 seconden waarin veel gebeurt. 

Aan de rechter zijde van mijn blog staat het muziekfragment. 

De grafische partituur ziet er als volgt uit: 


Les idee in het kort: 
Tijdens de les zullen de kinderen het stukje muziek eerst zonder de grafische partituur beluisteren. Hierbij krijgen zij als luistervraag om te bedenken waar het stukje over zou kunnen gaan. Het is natuurlijk niet mogelijk om dit meteen goed te raden, maar hopelijk halen de kinderen er wel uit dat het om een spannende situatie gaat. Dan vertel ik aan de kinderen  waar het verhaal over gaat (Peter mag van zijn opa niet buiten het hek, gaat toch, in samenwerking met de dieren vangt hij de boze wolf om hem in een feestelijke parade naar de dierentuin te brengen). Dan geef ik de grafische partituur aan de kinderen en vraag ik hen om naar het fragment te luisteren en te bedenken wat het begin van de grafische partituur is (hierboven staat het begin goed maar ze kunnen 'm ook op z'n kop houden). Voordat we dit doen bespreken we kort hoe je dit kunt weten. We bespreken de klankeigenschappen klankduur, klankhoogte en klanksterkte. Hoe kun je deze verschillende eigenschappen herkennen in de muziek en in de partituur? Dit wordt besproken. Vervolgens wordt de "opdracht/vraag" uitgevoerd. Het antwoord wordt besproken.

Vervolgens luisteren we het stukje nog een keer en mogen de kinderen (individueel) bedenken wat er bij welk stukje van de grafische partituur gebeurt. Bijv: de hoge tonen aan het begin zou het zwaaien van de lasso voor kunnen stellen. Dit schrijven de leerlingen onder de grafische partituur (het stukje wordt een aantal keer herhaald). Ten slotte worden de klankeigenschappen besproken (Vrolijk, 2013). Wat hebben de kinderen bij de verschillende stukken opgeschreven en waarom (hard/zacht, hoog/laag, korte/lange tonen). En welke instrumenten zouden de verschillende klanken hebben gemaakt? (Klankkleur; klankbronnen). Nadat we dit alles besproken hebben wordt er nog één keer naar het stukje geluisterd, zodat er herkenning optreedt bij de leerlingen. 

Bronnen: 
Vrolijk, R. (2013). Nieuw Geluid. Noordhoff Uitgevers: Groningen/Houten 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten